25 April 2013

Pedih Ulu Hati...bahaya ke???



wellp...hari nie tibe-tibe aku terlebih rajin pulak nak belek artikel kesihatan...biasa dengar tak pasal pedih ulu hati...? ala, ade iklan gaviscon dalam tv tu...ingat...? sebab penyakit tula aku merajinkan diri mengesearch...actually aku da lama ade penyakit nie...seingat aku mase aku skola menengah...first time kena waktu malam...tengah aku syok-syok main badminton kat depan rumah dengan adik aku...dengan angin sepoi-sepoi bahasa...

tibe-tibe aku lepas raket badminton...terus tekan bahagian tengah dada...sakit macam kena sengat banyak kali...aku tekan dengan tangan dengan harapan rasa sakit tu hilang...tapi still tak de perubahan...makin lama makin sakit...at last, aku berlari masuk rumah...tak tahan sakit...sakit tu within 10-15 mins, depends kadang-kadang kejap and sometimes lame...waktu tu aku ingat da sampai masa aku kowt...giler kan sampai macam tu sekali...

adik aku kat luar rumah terpinga-pinga tengok kakak dia da macam kena sawan...haha...lepas 15 mins tu...semua ok balik...fuhh! lega...molek lepas tu aku kuar balik main badminton...then, lepas-lepas hari tu aku kena lagi...sampai ade iklan pasal gaviscon tula baru aku tahu yang aku sakit pedih ulu hati...aku ingat penyakit nie tak bahaya...so, aku ignore jela...sekarang nie da dalam 2,3 tahun la jugak aku ade penyakit nie...

sekarang nie sejak aku amik kursus body builder je kat rumah macam mr.paan cakap...penyakit nie kerap menghantui hidup aku...haha...ade kena mengena ke...? jom aku kongsi dengan korang macam mana penyakit nie boleh berlaku...bahaya ke tak pada orang yang mengalaminya...? 


SIMPTOM2
*Rasa tak selesa pada ulu hati
*Rasa panas kat bahagian tengah dada dari pembukaan perut naik ke bahagian tekak
*Sejenis cecair berasid naik ke tekak membuatkan korang rasa nak muntah
*Rasa senak yang melampau dalam dada
*Rasa nak sendawa and perut rasa sebu



pedih ulu hati nie biasanya disebabkan oleh asid yang naik hingga ke esofagus...esofagus tu benda alah ape? bukan makanan ok anak2...hehe...esofagus nie sejenis tiub atau saluran yang menghubungkan mulut dan perut kita dan berfungsi untuk menyalurkan makanan terus ke dalam mulut


CARA RAWATAN
*Makan dalam kuantiti yang sedikit tapi kerap
*Elakkan makan sekurangnya 2 jam sebelum tidur
*Tinggikan paras kepala dari dada sewaktu tidur
*Jangan baring sekurangnya 4 jam selepas makan
*Elakkan makan makanan pedas dan berlemak




p/s : pedih ulu hati kalau tak dicegah...boleh dapat baucer free taw...antaranya pra kanser esofagus, ulser perut, kanser hati dan kanser pancreas...cukup pakej kan? so, i should start from now...cegah mende nie semua sebelum terlewat :)


Gracias...! Jangan Lupe Drop Komen n Picit Donate Button Taw :)

2 comments:

fatimah said...

Assalamualaikum admin,

Perkongsian yang menarik. Thanks. (^_^)

Cik Zu Official said...

Terima kasih, ilmu yg bermanafaat